Klauzula informacyjna
Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (dalej: „BDO”).
Zgodnie z art. 13 ust. 1-2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 4.5.2016, str. 1-88) – dalej „RODO” informuje się, co następuje:
I. Administrator danych
- Administratorem Państwa danych osobowych jest Minister Klimatu i Środowiska z siedzibą w Warszawie, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa (dalej: „MKiŚ”).
- Marszałkowie Województw – w procesie realizacji zadań związanych z prowadzeniem BDO.
II. Podmiot przetwarzający
Podmiotem przetwarzającym (Procesorem) dane osobowe w imieniu Administratora, zgodnie z art. 28 RODO jest Instytut Ochrony Środowiska-Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) z siedzibą w Warszawie, ul. Krucza 5/11D, 00-548 Warszawa, wpisany do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000032034.
III. Inspektor Ochrony Danych
- Kontakt do Inspektora Ochrony Danych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska: inspektor.ochrony.danych@klimat.gov.pl, 00-922 Warszawa, ul. Wawelska 52/54.
- Kontakt do Inspektora Ochrony Danych w IOŚ-PIB: iodo@ios.edu.pl, IOŚ-PIB, 00-548 Warszawa, ul. Krucza 5/11D.
IV. Cel przetwarzania danych
- Dane osobowe przetwarzane będą w następujących celach:
- wykonania obowiązku rejestrowego podmiotów gospodarujących odpadami;
- przygotowywania zbiorczych raportów w zakresie podmiotów wpisanych do BDO;
- udzielenia odpowiedzi na Państwa zapytania;
- przekazania informacji dotyczących BDO;
- przekazania informacji w zakresie modułu integracyjnego API w BDO, w szczególności w postaci newslettera;
- prowadzenia szkoleń związanych z BDO;
- prowadzenia Contact Center i udzielania bieżących informacji w sprawie BDO oraz udzielania pomocy technicznej i merytorycznej;
- prowadzenia wszelkich działań informacyjno-promocyjnych i marketingowych w ramach upowszechniania informacji związanych z BDO.
- Rodzaj przetwarzanych danych osobowych: Dane zwykłe podawane w ramach rejestracji podmiotu w BDO:
-
- firma (nazwa) przedsiębiorcy;
- imiona i nazwiska;
- adres (ulica, numer domu, miejscowość wraz z kodem pocztowym);
- adres e-mail;
- numer telefonu;
- numer PESEL;
- numer NIP i NIP europejski podmiotów;
- numer rejestrowy.
W pozostałych celach przetwarzania zakres zbieranych danych jest mniejszy i jest każdorazowo podawany przy zbieraniu danych.
- Dane osobowe będą przetwarzane na podstawie następujących przepisów RODO:
- art. 6 ust. 1 lit. a) – na podstawie zgody osoby, w celu:
- udzielenia odpowiedzi na zapytania;
- przekazania informacji dotyczących BDO;
- przekazania informacji w zakresie modułu integracyjnego API w BDO, w szczególności w postaci newslettera;
- prowadzenia szkoleń związanych z BDO;
- prowadzenia Contact Center i udzielania bieżących informacji w sprawie BDO oraz udzielania pomocy technicznej i merytorycznej;
- prowadzenia wszelkich działań informacyjno-promocyjnych i marketingowych w ramach upowszechniania informacji związanych z BDO.
– w kategorii dane zwykłe
- art. 6 ust. 1 lit. c) – w celu i zakresie niezbędnym do wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na administratorze, tj. wykonania obowiązku rejestrowego podmiotów gospodarujących odpadami i przygotowywania zbiorczych raportów w zakresie podmiotów wpisanych do BDO – w kategorii dane zwykłe – na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 701, z poźn. zm)
- art. 6 ust. 1 lit. b) – w przypadku, gdy w celu realizacji prowadzonych działań zostanie zawarta umowa z osobą fizyczną, jedynie w celu i zakresie niezbędnym do realizacji zadań w procesie BDO – w kategorii dane zwykłe
- art. 6 ust. 1 lit e) – jedynie w celu i zakresie niezbędnym do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym – w kategorii dane zwykłe
- art. 6 ust. 1 lit. a) – na podstawie zgody osoby, w celu:
Podanie przez Państwa danych jest warunkiem realizacji celów przetwarzania danych. W przypadkach, o których mowa w pkt III.1 lit. b-h podanie danych jest dobrowolne, ale brak podania danych uniemożliwi wykonanie celów (np. kontakt z Państwem w celu udzielenia pomocy technicznej, otrzymania newslettera itp.). W przypadkach, o których mowa w pkt. 1 lit. a i b. podanie danych jest wymogiem ustawowym.
V. Odbiorcy danych
Do danych osobowych mogą mieć dostęp następujący odbiorcy danych:
- Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
- Marszałkowie Województw;
- podmioty określone przepisami prawa, w szczególności wymienione w 83 ust. 1 ustawy o odpadach;
- użytkownicy strony bdo.mos.gov.pl, ponieważ rejestr podmiotów jest publicznie dostępny;
- podmioty, którym MKiŚ powierzyło wykonanie zadania związanego z realizacją BDO w tym w szczególności IOŚ-PIB.
- podmioty współpracujące z MKiŚ i z IOŚ-PIB, takiej jak firmy informatyczne, biegli rewidenci, firmy prawnicze, firmy świadczące usługi archiwizacji i niszczenia dokumentów – jedynie w zakresie związanym z celem niniejszego przetwarzania danych, na podstawie łączących te podmioty z MKiŚ lub IOŚ-PIB umów, w tym umów powierzenia przetwarzania danych osobowych, przewidującymi zachowanie wszelkich środków organizacyjnych i technicznych chroniących Państwa dane osobowe.
Podmioty mające dostęp do danych osobowych przetwarzanych na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, tj danych przetwarzanych w celach wykonania obowiązku rejestrowego podmiotów gospodarujących odpadami i przygotowywania zbiorczych raportów w zakresie podmiotów wpisanych do BDO:
- minister właściwy do spraw klimatu,
- administrator, jeżeli nie jest nim minister właściwy do spraw klimatu,
- minister właściwy do spraw środowiska,
- minister właściwy do spraw gospodarki,
- minister właściwy do spraw rolnictwa,
- minister właściwy do spraw transportu,
- minister właściwy do spraw zdrowia,
- minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej,
- Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska i regionalni dyrektorzy ochrony środowiska,
- Prezes Głównego Urzędu Statystycznego i dyrektorzy urzędów statystycznych,
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie,
- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
- Główny Geodeta Kraju,
- marszałek województwa,
- wojewoda,
- starosta,
- wójt, burmistrz lub prezydent miasta,
- organy Inspekcji Ochrony Środowiska,
- organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
- zarząd związku międzygminnego utworzonego w celu realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi,
- Policja,
- Inspekcja Transportu Drogowego,
- organy nadzoru górniczego.
VI. Okres przechowywania danych
Dane osobowe będą przetwarzane przez okres realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach:
Zgodnie z art. 81 ust. 2 w zw. z art. 80 ust. 1b ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, okresem przetwarzania danych osobowych, zbieranych:
- w przypadku ewidencji odpadów – jest okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone dokumenty ewidencji odpadów;
- w przypadku pozostałych danych – jest okres 100 lat od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone dokumenty zawierające te dane.
Jako początek biegu ww. okresu przyjęty zostaje moment wpływu wniosku o wpis do BDO do urzędu marszałkowskiego.
Dane przetwarzane w poniższych celach, będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem lub do czasu zrealizowania danej czynności wraz z okresem niezbędnym na zabezpieczenie roszczeń:
- udzielenia odpowiedzi na zapytania – lecz nie dłużej niż rok po udzieleniu odpowiedzi,
- przekazania informacji dotyczących BDO – lecz nie dłużej niż rok po przekazaniu informacji,
- przekazania informacji w zakresie modułu integracyjnego API w BDO, w szczególności w postaci newslettera – lecz nie dłużej niż rok po przekazaniu informacji, z wyjątkiem newslettera, w ramach którego dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody lub do czasu ustania przekazywania newslettera,
- prowadzenia szkoleń związanych z BDO – lecz nie dłużej niż trzy lata po zakończeniu szkolenia,
- prowadzenia Contact Center i udzielania bieżących informacji w sprawie BDO oraz udzielania pomocy technicznej i merytorycznej – lecz nie dłużej niż 9 miesięcy od nagrania rozmowy i rok po udzieleniu pomocy w drodze innej niż kontakt telefoniczny,
- prowadzenia wszelkich działań informacyjno-promocyjnych i marketingowych w ramach upowszechniania informacji związanych z BDO – lecz nie dłużej niż 3 lata po przeprowadzeniu tych działań.
Wnioski osoby, której dane dotyczą, w sprawie realizacji praw osoby, o których mowa w art. 15-21 RODO będą przechowywane przez 10 lat, tj. zgodnie z okresem archiwizacji ustalonym dla wniosków.
VII. Prawa przysługujące osobie, której dane są przetwarzane
Zgodnie z art. 7, 15, 16, 17, 18, 20, 21 RODO, o ile przepisy RODO nie stanowią inaczej przysługuje Państwu prawo do:
- dostępu do treści swoich danych (w tym za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO), otrzymania ich kopii, prawo do sprostowania (poprawiania), usunięcia (w tym do usunięcia w trybie określonym w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach), ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzanych danych;
- w przypadku działań wymagających zgody – do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem;
- wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes UODO, w przypadku uznania, że przetwarzanie tych danych osobowych narusza przepisy RODO.
VIII. Przekazywanie danych do Państw trzecich lub organizacji międzynarodowych i zautomatyzowane podejmowanie decyzji
- Państwa dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego czy do organizacji międzynarodowej.
- Dane osobowe nie będą objęte procesem zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani do profilowania, o których mowa w 22 ust. 1 i 4 RODO.