Przedsiębiorco pamiętaj o aktualizacji danych w BDO!
Pamiętaj, że aktualizacja danych w systemie BDO (Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami) jest obowiązkiem każdego podmiotu wpisanego do rejestru. Jeśli doszło do zmiany danych lub zakresu działalności, należy złożyć wniosek o aktualizację wpisu.
Kiedy należy zaktualizować wpis w BDO?

  • Zmiana informacji w rejestrze: gdy zmienisz dane dotyczące swojej działalności (np. adres, nazwę firmy).
  • Zmiana zakresu działalności: jeśli rozszerzyłeś działalność, np. wytwarzasz nowy rodzaj odpadów, prowadzisz działalność w nowym miejscu, rozszerzyłeś zakres prowadzonej działalności o wprowadzanie produktów w opakowaniach lub zmienił się profil Twojej działalności.

Termin: Masz 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana, aby złożyć wniosek aktualizacyjny.

  • Opłaty: jeśli rozszerzasz zakres działalności wymagającej wpisu do rejestru jako:
    • wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny i autoryzowany przedstawiciel,
    • wprowadzający baterie lub akumulatory,
    • wprowadzający pojazdy,
    • producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań,
    • wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
    • wprowadzający na terytorium kraju opony,
    • wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe,

– konieczne jest uiszczenie opłaty rejestrowej.

W przypadku aktualizacji w pozostałym zakresie prowadzonej działalności opłata taka nie jest wymagana.

Nie zapomnij również o corocznej opłacie związanej z posiadaniem wpisu w rejestrze BDO, jeżeli jesteś zobowiązany do jej uiszczania (tj. prowadzisz działalność co najmniej w jednym z ww. zakresów).
Wysokość stawki opłaty rejestrowej i rocznej wynosi dla: mikroprzedsiębiorców – 100,00 zł, przedsiębiorców innych niż mikroprzedsiębiorcy – 300,00 zł

  • Opłaty rocznej nie uiszcza się w roku, w którym została uiszczona opłata rejestrowa.
  • Opłaty rejestrowej nie uiszcza przedsiębiorca wpisany do krajowego systemu ekozarządzania i audytu (EMAS).
  • Gdzie uiścić opłatę: opłatę rejestrową/roczną należy uiścić na konto urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania. Numery kont znajdują się na stronach internetowych właściwych urzędów.

Czy na dokumentach trzeba umieszczać numer rejestrowy?
Jeżeli prowadzisz działalność co najmniej w jednym z ww. zakresów pamiętaj, że powinieneś umieszczać numer rejestrowy BDO na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością w zakresie produktów i odpadów, na przykład:

    • faktury VAT,
    • paragony fiskalne,
    • umowy kupna-sprzedaży,
    • sprawozdania,
    • karty przekazania odpadów,
    • karty ewidencji odpadów.

Dbając o aktualność swoich danych w BDO unikniesz ewentualnych kar oraz będziesz mógł legalnie prowadzić swoją działalność w zgodzie z obowiązującymi przepisami.


Opublikowane w dniu 4 września 2024, aktualizacja: 27 września 2024